loading...
سخت افزار نرم افزار
باباجانی بازدید : 703 پنجشنبه 14 بهمن 1389 نظرات (3)

 تینار، قصه ی دلتنگی و تنهایی

  هوشنگ میرزایی

info@dafilm.com

فیلم بلند مستند تینار با روايتي اجتماعي جایزه سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر نصیبش شده و سازنده اثر مهدي منیری مستندهای موفق کوتاه دیگری نظیر کرب ، و آمنه خاله را در کارنامه فیلمسازی خود دارد که پیش از این در جشنواره های داخلی جوایزی را به خود اختصاص داده اند . منیری فیلمسازی است قوم نگار با نگاه بومی به اقلیم منطقه خود مازندران  و در اغلب ساخته هایش با نگاهی پژوهشی به ترسیم فضای زندگی و شرایط اقلیمی آدمهای اطرافش پرداخته و در همه ی آثار مستندی که تاکنون ساخته با بهره گیری ازعنصر پژوهش اطلاعات جامعی را در اختیار مخاطب قرار داده است . فیلم مستند تینار نمونه ای دقیق و کامل ازآثار مستند سینمای ایران است که در آن از عنصر تحقیق بجا و درست استفاده گردیده است . یکی ازآسیب های رایج سینمای مستند ایران در دهه های اخیر دوری جستن از نگاه پژوهشی  و عنصر تحقیق است ! در حالی که ماندگارترین آثار مستند سینمای ایران و جهان آثاری بوده اند که از پژوهش و مطالعات عمیق قبل از ساخت برخوردار بوده اند ، آثاری که سازنده اثر مدت زمان زیادی را صرف تحقیق و یکی شدن با فضا و شخصیت های اثرش نموده است . تحقیق اولیه و نگارش فیلم مستند تینار از سال 84 شروع و تا بهار سال 85  ادامه داشته است . "تینار" واژه ای است محلی درگویش مازندرانی و به معنای تنهایی . فیلم مستند تینار بیان لحظه ها و احوالات تلخ تنهایی قاسم شخصیت اصلی فیلم در دامان طبیعت و محافظت از گله گوساله ها درجنگل های جنوبی بابل است .

  

 قاسم کودکی است گالش که نامادری دارد و بدور ازخانواده در چهار فصل سال همنشین با تنهایی  ، طبیعت و گله گوساله هاست . وظیفه ی گالش ها مراقبت ونگهداری از گله های گاو و گوسفند ارباب و یا کسانی است که توانایی مراقبت از گله هایشان را ندارند و تهیه علوفه و دوشیدن شیر گوساله ها به عهده ی آنهاست  . گالش به معنای چوپان است و گالشها در مناسباتشان با طبيعت و ابزار كار و دام و صاحبان گاوها و در شؤون مادي زندگی شان مشابهت‌هاي زيادي با هم  دارند . گالشها مزد سالانه از صاحب گله می گیرند و مخارج خوراک و لباس شان به عهده ی صاحب گله است .

 قاسم با سن کمی که دارد گالش سخت کوش و پرتلاشی است که به تنهایی شیر گوساله ها را می دوشد ، از آنها در برابر سرما و گرما مراقبت می کند و با تهیه علوفه و چیدن برگ درخت ها غذای شان را تهیه می کند و این کار روزانه ی او در فصل های مختلف سال است . قصه ی فیلم تینار بیان لحظه هایی از زندگی کودکی گالش است که زندگی تلخش با طبیعت زیبا بهم آمیخته شده است .

 

تصویری از یک گالش در حال نواختن نی  

فیلم مستند تینار علیرغم سوژه تلخی که دارد به دل مخاطب می نشیند و او را درگیر قاب های زیبای تصاویر و یکدستی قصه می کند . فیلم تینار فیلمی است که از مولفه های سینمای مستند داستانی برخوردار است و یکی از دلایل همراهی مخاطب با قصه و فضای فیلم عنصر درام در تینار است . فیلمی که بیم آن می آورد با وجود طولانی بودنش باعث خستگی بیننده گردد اما توجه دقیق سازنده به جزئیات و دخالت دادن آنها در داستان کلی فیلم باعث گردیده که تینار ارتباطش را تا آخر با مخاطب حفظ کند . جزئیاتی نظیر ارتباط قاسم با گوساله ها ، خریدن آینه و هدیه برای خواهر ناتنی اش ، چگونگی استحمام و صید گنجشک ها و کباب کردنشان و یا لحظه های ارتباط با پروانه ها ، کفشدوزک ها و خوردن ماهی های کف رودخانه همگی جزء جزء زندگی قاسم را به نمایش می گذارند . سازنده فیلم مستند تینار با دراماتیزه کردن فیلم احساس خستگی و تکرار را از فضای فیلم دور نموده و با پرداخت هوشمندانه و چیدمان درست صحنه ها در ساختار اثر تعلیق ایجاد نموده است . فیلم تنها به جزئیات اشاره ندارد و ارئه جزئیات و کنار هم قراردادن آنها اشارات و نشانه هایی است از رمزگشایی زندگی قاسم و زندگی تلخ او در بستر شاداب و زیبای طبیعت  .

قاسم در داستان فیلم سهمی فراتر از تلخی و دلتنگی و شکوه از زندگی و کارش ندارد . او در مونولوگ ها و رفتار قهری اش با گوساله های سرکش و بازیگوشی که زمان دوشیدن شیر به ستوه اش می آورند حتی به آنها فحش هم می دهد و از زندگی اش و خشم طبیعت و صدای زوزه ی گرگها و خطراتی که تهدیدش می کنند دل خوشی ندارد و گهگاه می نالد اما او تا پایان قصه محکوم به تنهایی و انجام کاری است که از ته دل علاقه ای به انجام آن ندارد و چندین بار فرار کرده است تا تن به کار مراقبت از گوساله ها ندهد .

 

 فیلم تینار همانند سایر فیلم های مستند که در حوزه های اجتماعی ساخته می شوند موضوع سختی برای اجرا و کارگردانی داشته است . معمولا ساخت این گونه آثار با سختی و تحمل رنج های فراوانی برای گروه سازنده همراه است و هر اتفاق ناخواسته ممکن است نتیجه زحمات گروه را فنا نماید . فیلم تینار نیز هنگام ساخت با مشکلاتی از طرف خانواده قاسم و پدر او همراه بوده که سازنده اثر با درایت و سخت کوشی این فضاهای حاشیه ای را از میان برداشته و اثری سالم را بوجود آورده است . البته غرض از بیان این موضوع اشاره به توانمندی سازنده ی اثر و اشتیاق درونی او در مقابله با تهدیدات کار و عوامل طبیعی برای ساخت اثری شایسته و درخور تحسین است . اثری که با عشق ساخته شده و حاصل این عشق و توانمندی در کار دیده می شود . به هر حال ساخت اینچنین فیلمی با هزینه شخصی و بدون حمایت مالی در 4 فصل مختلف سال و تصویربرداری در برف و باران کار راحتی نیست .

فیلم تینار بهره ای خلاقانه از طبیعت جسته و در پس داستانی تلخ  و گزنده زیبایی طبیعت از بار تلخی قصه ی آن کاسته است . قرار گرفتن قاسم در پسزمینه تصاویر دلنشین و قاپ های پر از نور و رنگ معصومیت فرشته واری  به شخصیت او بخشیده است . تدوین و موسیقی فیلم هم کاملا همخوان و در راستای بیان جزئیات فیلم است و تدوینگر فیلم تنها مجذوب زیبایی تصاویر نگردیده و با کولاژی وسیع از جزئیات فیلم سعی در معرفی شخصیت قاسم و بخشی از مولفه های زندگی بومی و سینمای قوم نگار نموده است . فیلم تینار تنها یک فیلم پرتره از وضعیت زندگی کودکان کار و نامادری نیست بلکه بیان کننده بخشی از روابط اجتماعی و آئین ها و سنت های بومی است و در آن موضوعات فرعی دیگری نظیر زیبایی منابع طبیعی  ، نظام ارباب و رعیتی ، فاصله طبقاتی بین فقیر و غنی ،  عزاداری های مذهبی و تقسیم نذری ، مراسم تحویل سال و چیدن سفره هفت سین و بسیاری از موضوعات بومی دیگر پرداخت گردیده است که پرداخت هرکدام از این موضوعات شناخت دقیقی را از موقعیت اقلیمی و بومی شمال ایران و در ناحیه ی مازندران به مخاطب ارائه می نماید . یکی دیگر از اجزاء ساختاری فیلم مستند تینار موسیقی فیلم است که با بهره جستن از موسیقی فولکوریک مازندران و استفاده بجا از آواهای محلی به فیلم رویکردی قوم گرایانه بخشیده و بخشی از احساس و معانی فیلم را منتقل می کند .

خلق فضاهای بصری زیبا و استفاده از نورهای طبیعی و انعکاسی در کلبه محل اقامت قاسم و یکدستی نور و رنگ تک تک پلانها از وِیژگی های شاخص تصویربرداری فیلم تینار است . با وجودیکه مستند تینار از پیچیدگی تکنیک ها و لوازم حرکتی و نورپردازی بی بهره بوده اما دقت و وسواس کارگردان و تصویربردار درایجاد تصاویر نقاشی وار از طبیعت در ساختار فیلم و روایت آن به ثمر نشسته و این سادگی به باورپذیری فیلم کمک قابل توجهی نموده است . فیلم تینار در همه اجزاء و عناصر ساختاری و محتوایی اش فیلمی است ساده که از دل برمی آید و بر دل می نشینید .
ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط Sina SU در تاریخ 1391/10/04 و 2:50 دقیقه ارسال شده است

salam dadash b webe ma ham bia

این نظر توسط hossein_h در تاریخ 1391/08/11 و 14:34 دقیقه ارسال شده است

salam b saite man berid mamnoon misham va dar tablighatesh klick konid mamnoon mishamhttp://hossein_h.rozblog.comشکلکشکلکشکلکشکلک

این نظر توسط حسين در تاریخ 1348/10/11 و 12:31 دقیقه ارسال شده است

نقد جالبي بود. فيلم رو هم ديدم. عالي بود. عالي...


کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
این وبلاگ در راستای خدمت رسانی به مردم شریف ایران بخصوص مازندرانی های عزیز ساخته شده امیدوارم از مطالب این وبلاگ حداکثر استفاده را ببرید.راستی نظر یادتون نره
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نویسندگان
    آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 57
  • کل نظرات : 10
  • افراد آنلاین : 5
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 14
  • آی پی دیروز : 28
  • بازدید امروز : 18
  • باردید دیروز : 46
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 122
  • بازدید ماه : 318
  • بازدید سال : 1,104
  • بازدید کلی : 8,169
  • کدهای اختصاصی
    tumblr stats hit counter Free Page Rank Tool