loading...
سخت افزار نرم افزار
باباجانی بازدید : 134 پنجشنبه 14 بهمن 1389 نظرات (0)

تست های حرارتی و توان مصرفی

همان طور که در مقاله شماره قبل اشاره شد با افزایش فرکانس کاری هسته پردازنده، افزایش توان مصرفی پردازنده و به طبع افزایش حرارت متصاعد شده از پردازنده را به دنبال خواهیم داشت . در نمودار های زیر می توانید تاثیرات اورکلاک 25% پردازنده را در افزایش حرارت متصاعد شده از آن و افزایش توان مصرفی کلی سیستم را مشاهده کنید :

http://shahrsakhtafzar.com/images2/AMD%20OC%20Guide/Chart%20pics/total%20system%20power%20consumption.jpg

همانطور که در تصویر مشاهده می کنید در حالت بی کاری پردازنده به دلیل اعمال فناوری های خاص AMD در معماری K10 تغییر قابل توجهی ملاحضه نمی شود . ولی در حالت 100% زیر باز رفتن پردازنده در نرم افزار OCCT، افزایش 34 درصدی توان مصرفی سیستم مشهود می باشد. لازم به ذکر است به غیر از پردازنده هیچ یکی از قطعات دیگر اورکلاک قابل توجهی نشده اند ! در واقع با 25% درصد اورکلاک پردازنده، 34 % درصد به توان مصرفی سیستم اضافه شده است . همانطور که در مقاله شماره قبل اشاره شد، علت اصلی این امر وجود توان 2 مولفه ولتاژ در فرمول محاسبه توان مصرفی پردازنده می باشد .

http://shahrsakhtafzar.com/images2/AMD%20OC%20Guide/Chart%20pics/maximum%20cpu%20temperature.jpg

همانطور که در نمودار مشاهده می کنید، با 25% اورکلاک پردازنده ، 17% به حداکثرحرارت متصاعد شد از پردازنده اضافه شده است .

در واقع به دلیل کولر پردازنده خوبی که در اختیار داشتیم در هر دو حالت اورکلاک شده و فرکانس پیش فرض، دماهای ثبت شده قابل قبول می باشند.

تست های کارایی سیستم

همچنین برای اینکه تاثیر افزایش فرکانس پردازنده ( اورکلاک پردازنده ) را در عملکرد نهایی سیستم بررسی کنیم، توسط برخی از نرم افزار های مرجع و معتبر اقدام به مقایسه نتایج ، در دو حالت فرکانس مرجع و فرکانس اورکلاک شده نمودیم .

نرم افزار های به کار رفته در تست های استفاده شده در این مقاله به شرح زیر می باشند :

http://shahrsakhtafzar.com/images2/AMD%20OC%20Guide/testsofts.jpg

تست 3DMARK Vantage :

در این تست ، پردازنده طی اجرای دستورالعمل های پردازش 3 بعدی تصویر ، محک زده می شود و در نتیجه امتیازی جداگانه برای پردازنده در نظر گرفته می شود .

http://shahrsakhtafzar.com/images2/AMD%20OC%20Guide/Chart%20pics/3DMATK%20Vantage.jpg

همانطور که مشاهده می کنید ، با 25% اورکلاک پردازنده 23% کارایی پردازنده در این تست افزایش یافته است .

تست 3DMark 2006 - DirectX 9.0

این تست نیز مانند تست 3DMARK Vantage پردانده را به واسطه اجرای دستوالعمل های 3 بعدی تصویر محک می زند . در این تست نیز امتیاز جداگانه ای برای پردازنده در نظر گرفته می شود . این تست نیز کاملا Multi Thread بوده و با پردازنده های چند هسته ای سازگار می باشد .

http://shahrsakhtafzar.com/images2/AMD%20OC%20Guide/Chart%20pics/3DMAR%2006.jpg

افزایش 21% درصدی کارایی پردازنده ، در این تست نیز کاملاً مشهود می باشد .

تست های SIS Software Sandra 2009 :

نرم افزار Sandra از جمله نرم افزار های بسیار معتبری است که می توان گفت در ارزیابی های بسیار متنوعی که دارا می باشد ، نتایجی کاملاً قابل اطمینان را ارائه می دهد .

در تست Processor Multimedia این نرم افزار ، واحد های مختلف پردازش دستورالعمل پردازنده نظیر MMX(2), SSE(2/3/4), AVX مورد ارزیابی قرار می گیرند . این دستورالعمل ها در نرم افزار هایی مانند ویرایشگرهای عکس ، کدگذاری و پخش فایل های ویدئویی و بازی های رایانه ای نقش مهمی در سریع تر اجرا شدن نرم افزارهای نام برده دارند . این تست ، کاملا Multi Thread می باشد .

http://shahrsakhtafzar.com/images2/AMD%20OC%20Guide/Chart%20pics/SIS%20Sandra%20-%20CPU%20Multimedia.jpg

تست Processor Arithmetic این نرم افزار ، واحد های محاسبه و منطق ریاضی (ALU  ) و محاسبه اعداد اعشاری ( FPU )  را مورد ارزیابی قرار می دهد .

http://shahrsakhtafzar.com/images2/AMD%20OC%20Guide/Chart%20pics/SIS%20Sandra%20-%20CPU%20Arithmetic.jpg

افزایش کارایی 20% الی 25% درصدی در تست های بالا نیز به روشنی قابل مشاهده می باشد .

تست EVEREST Ultimate - Memory Bandwidth :

اين تست پهناي باند خواندن و نوشتن  را در حافظه اصلي مورد ارزيابي قرار مي دهد.

http://shahrsakhtafzar.com/images2/AMD%20OC%20Guide/Chart%20pics/Everest%20momory%20bandwidth.jpg

مشاهده می کنید که اورکلاک ناچیز حافظه و اورکلاک فرکانس هسته پردازنده ، 5% درصد پهنای باند حافظه را افزایش داده است . البته این مقدار بسیار ناچیز می باشد و می توان از آن صرف نظر کرد . البته همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد ، هدف اصلی این مقاله ، صرفاً اورکلاک پردازنده بود .

تستwPrime :

wPrime از جمله نرم افزار هاي می باشد که با محاسبه الگوريتمي تکرار شونده (محاسبه ریشه های مربع به روش نیوتن ) به صورتي کاملاً Multi Thread، يکي از بهترين نرم افزار هاي موجود براي تست پردازنده‌هاي چند هسته اي مي باشد.

http://shahrsakhtafzar.com/images2/AMD%20OC%20Guide/Chart%20pics/wprime%2032%20smp.jpg

در این تست نیز محاسبه الگوریتم مورد نظر در حالت فرکانس اورکلاک شده 25% سریع تر از حالت فرکانس عادی انجام شده است .

نتیجه گیری و سخن پایانی

در این مقاله سعی شد تا نهایت ساده سازی بر روی اصطلاحات و تشریح پارامترهای موجود در اورکلاکینگ انجام پذیرد . همانطور که مشاهده کردید انجام یک اورکلاکینگ کاربردی کار بسیار ساده ای می باشد و فقط ساعاتی به وقت و حوصله نیاز دارد . همچنین در تست ها مشاده کردید که در تست های استاندارد و Multithread موجود، اورکلاک هسته پردازنده به صورت مستقیم در افزایش کارایی کلی سیستم موثرترین عامل می باشد .

تا چند سال پیش به شدت با اورکلاک مخالفت و این کار، عاملی جهت آسیب رساندن شناخته می شد . در صورتی که چنین تصوری به شدت غلط و اشتباه می باشد . در واقع اورکلاک کاربردی در صورتی که بر پایه و اساس منطق و با توجه به محدودیت های حرارتی ، ولتاژ و توان مصرفی قطعه مورد نظر انجام شود، حتی در طولانی مدت نیز هیچ گونه مشکلی را برای سیستم به دنبال نخواهد داشت . جالب است بدانید در چند سال اخیر کمپانی های سازنده و مونتاژ قطعات سخت افزاری، به شدت بر روی قابلیت اورکلاک پذیری قطعات ساخت خود مانور می دهند و به دنبال راه هایی برای افزایش قابلیت اورکلاک پذیری قطعات سخت افزاری ساخت خود می باشند .

در سخن پایانی این نکته را یادآوری می کنم که اگر قصد اورکلاک سیستم خود را برای طولانی مدت دارید نهایت سعیتان را بکنید تا نهایت شرایط ایمن که در این مقاله به آن اشاره شد را برای سلامت قطعاتتان در نظر گرفته تا در طولانی مدت دچار مشکل نشوند .

در صورت داشتن هر گونه مشکل ، سوال یا ... در رابطه با اورکلاک این پلتفرم می توانید در اینجا مطرح کنید .

نویسنده :  سید مهدی موسوی

این مقاله از سلسله مقالات اورکلاکینگ کاربردی می باشد که با همکاری دو طرفه مجله رایانه خبر و وب سایت شهر سخت افزار تهیه می شود و این شماره از مقاله در مجله تخصصی رایانه خبر تهیه و تنظیم شده است و تمامی حقوق آن برای نویسنده و مجله محفوظ می باشد لذا  هر گونه کپی برداری از این مقاله تنها با ذکر نام مجله رایانه خبر و لینک کردن به آدرس این مقاله در وب سایت شهر سخت افزار مجاز می باشد .

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
این وبلاگ در راستای خدمت رسانی به مردم شریف ایران بخصوص مازندرانی های عزیز ساخته شده امیدوارم از مطالب این وبلاگ حداکثر استفاده را ببرید.راستی نظر یادتون نره
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نویسندگان
    آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 57
  • کل نظرات : 10
  • افراد آنلاین : 10
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 29
  • آی پی دیروز : 19
  • بازدید امروز : 33
  • باردید دیروز : 26
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 198
  • بازدید ماه : 394
  • بازدید سال : 1,180
  • بازدید کلی : 8,245
  • کدهای اختصاصی
    tumblr stats hit counter Free Page Rank Tool